IDF och det palestinska skolsystemet: Att ödelägga en generation

Varför är rätten till utbildning en mänsklig rättighet? För att vår framtidstro är en av de saker som gör oss mänskliga. Och vi uttrycker den framtidstron till våra barn, i våra system för utbildning, i vad vi lär dem om världen. Att medvetet förstöra en nations utbildningssystem är att avhumanisera dess människor, det är ett försök att ta bort det palestinska människovärdet genom att ta bort deras framtidstro. Det är därför vi kallar attackerna mot skolorna i Gaza ett brott mot mänskligheten.

I skolan där jag jobbar i Stockholm är de mänskliga rättigheterna sjuans stora tema. Varför de finns, vad de fyller för funktion, varifrån de kommer. I skolan hör folkrättens grunder till de absolut viktigaste sakerna barnen får lära sig. Det ska gälla världen över. I ruinerna av det palestinska utbildningssystemet frågar nu barn i Gaza om samma rättigheter och varför de inte gäller dem.

Skolgången i Gaza är knuten till framtidstron, och utbildning har historiskt varit en extremt viktig del av det palestinska samhället. I nuläget hör skolgången till barnens viktigaste skyddsbarriärer mot exploatering och kollaps av deras mentala hälsa. Trots situationen i Gaza finns det fortfarande människor som försöker hålla delar av detta system vid liv, med livet som insats. Lärarna rapporterar om hur de ser sina elevers framtidsutsikter kapas – deras drömmar om framtiden har förvandlats till drömmar om att överleva en dag till.

Nyligen bombade den israeliska armén ännu en skola i centrala Gaza. Femton barn och sju vuxna mördades i attacken. Under året som gått har den israeliska armén sprängt mellan 85 och 92 procent av alla skolor i Gaza. Över 15 000 elever är döda. Sedan folkmordet startade har Netanyahus regering statistiskt dödat mer än en skolklass om dagen.

När alla påstår sig vilja det rätta finner vi sanningen i vad vi ser regeringar göra. Vad arméer gör. Vad människor gör mot andra människor. Det går inte att hävda att man gör något för fred eller säkerhet och samtidigt spränga en skola full med barn. Det går inte att hävda att man gör något för framtidstro eller ett slut på blodsutgjutelsen, och samtidigt spränga en skola full med barn. Det går inte att hävda att man bryr sig om civila liv och samtidigt spränga en skola full med barn.

Professor Chandni Desai från Toronto Star menar att ödeläggandet av skolsystemet, kulturens och områdets kollektiva minne och framtidshopp bevisar vad det är IDF ägnar sig åt: Ett krig med etnisk rensning och folkmord som mål och medel. De omintetgör medvetet palestinska människors rätt till utbildning och den palestinska kulturen från ett område som den israeliska regeringen vill åt. Intervjuade barn i Gaza uttrycker det helt enkelt som att de mördas för att de är palestinier.

Netanyahus regering försöker trivialisera och dölja slakten; få världen att låtsas, och i slutändan tro, att det som hänt faktiskt inte har hänt. De försöker utradera folkmordet ur det kollektiva minnet medan det sker. Det är därför de gör kunskapen och skolorna till ett mål.

Men de kan varken hindra palestinier eller resten av världen från att lära sig om det som nu sker. De kan inte dölja vad de gör, och de kan inte få världen att låtsas att palestinier inte är människor. En dag kommer palestinier få tillbaka den utbildning de har rätt till. De kommer att lära sig om krigsbrotten i sina skolor. Och de kommer att läsa om vad människorna som inte blev bombade gjorde medan folkmordet pågick.

Axel Günther

Referenser

Artikel från Unicef, om mentala konsekvenser av utebliven skolgång
https://www.unicef.org/mena/press-releases/45000-first-graders-unable-start-new-school-year-gaza-strip-unicef

Artikel från UNRWA, om Palestinska barn utan fem år av skolgång
https://www.unrwa.org/newsroom/notes/ongoing-war-gaza-will-set-children-and-young-people%E2%80%99s-education-back-five-years

Artikel från Toronto Star, akademiker om skolsprängningarna som en del av folkmordet
https://www.thestar.com/news/world/how-israels-scholasticide-denies-palestinians-their-past-present-and-future/article_8f52d77a-b648-11ee-863d-f3411121907b.html

Rapport från Centre for Lebanese studies och Cambridge University i samarbete med UNRWA, om förutsättningarna för utbildning i Palestina
https://www.educ.cam.ac.uk/centres/real/publications/Palestinian_education_under_attack_in_Gaza.pdf

Artikel från BBC, om attacken mot skolan al-Mufti i Gaza i Oktober 2024
https://www.bbc.com/news/articles/c5y8zj8qrn5o

28 Oct 2024